LEAP-kasvuohjelma tarjosi 17.3. yritysverkostolleen mahdollisuuden syventää tietämystä vastuullisuudesta. Aamupäivän kestäneen työpajan fasilitoi vastuullisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Third Rock Finland Oy.
Vastuullisuus ja sen monet ulottuvuudet tuovat yrityksille paljon haasteita, mutta samalla myös mittavan määrän mahdollisuuksia uudistaa liiketoimintaa. Riskien hallinnasta on edetty vähitellen mahdollisuuksien luomiseen. Alun hajanaisista vastuullisuuskampanjoista on samoin siirrytty strategisempaan suuntaan, jossa vastuullisuus yrityksissä sidotaan suoraan liiketoimintaan.
Keskeneräisyyttä ei kannata pelätä
Vastuullisuustyö on hyvä aloittaa yksinkertaisista ja helpoista teoista. Keskeneräisyyttä ei kannata pelätä, sillä valmista ei tule koskaan. Kannattaa seurata edelläkävijöitä ja olla rohkea. Hyvää vastuullistyötä tekeviä kotimaisia yrityksiä on jo paljon. Paikallisena esimerkkinä voi mainita vaikkapa Ravintolamestarit, joka kertoo tekevänsä sekä pieniä että vähän isompia vastuullisuustekoja.
Uskottavuuden kolme elementtiä
Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius listasi kolme uskottavan vastuullisuuden elementtiä. Ensimmäinen niistä on aitous, jossa vastuullisuus on osa organisaation tarkoitusta ja johto sitoutuu siihen. Toinen on läpinäkyvyys, joka sisältää vuoropuhelua myös vastuullisuuden puutteista ja keskeneräisyydestä. Kolmas elementti on todennettavuus, jonka tunnusmerkkejä ovat vastuullisuustyölle asetettavat tavoitteet, niiden mittarit sekä tehdyn työn raportointi.
Vastuullisuudesta kannattaa viestiä säännöllisesti, myös niistä pienistä teoista. Myös vastaan tulevista haasteista kannattaa kertoa avoimesti. Viestimisen on kuitenkin aina perustuttava todennettuihin tekoihin. Viherpesusta joutuu tänä päivänä vastuuseen.
Lue lisää vastuullisuussparrauksesta Savonia-amk:n ilmastoturvallisuuden liiketoimintaverkoston sivuilta.